Find dine underkategorier

At finde dine underkategorier er en af de bedste genveje til mere ro, retning og rigtig gode idéer til dit indhold.

Underkategorierne er de 2-5 emner, som du ønsker, din profil skal kredse om igen og igen – dine faste indholdssøjler. Når du kender dem, bliver det meget lettere at:

  • få idéer til content
  • holde dig indenfor din niche og stemme
  • skabe genkendelighed og værdi for din målgruppe
  • undgå følelsen af at skulle finde på noget nyt hele tiden

Mange creatører føler, at de skal tale om alt muligt for at være interessante – men faktisk virker det modsatte ofte bedre. Når du tør vælge nogle få fokuspunkter, bliver du mere tydelig, både for dig selv og dine følgere.

Det betyder ikke, at du skal begrænse dig – men at du skaber en rød tråd og gør det nemmere at navigere, både når du planlægger og poster.

Du kan altså sagtens tale om forskellige ting på din profil. Det handler blot om, at det tager udgangspunkt i din stemme og det, du gerne vil kendes for.

Nogle oplever nemlig, at det at finde sin stemme kan føles begrænsende – men sådan behøver det ikke være. Derfor plejer jeg at sige, at de emner, du vælger, skal være som små kasser med bløde sider. Du må gerne stikke en arm ud af kassen – og det er netop det, der gør din profil levende og menneskelig.

Det er også grunden til, at jeg anbefaler, at du har flere forskellige underkategorier på din profil. Så undgår du at køre død i dit indhold, fordi det bliver for ensformigt.

Og derfor kalder jeg det at finde din stemme – frem for bare din niche. For en niche kan hurtigt blive for snæver og vag, mens din stemme har noget meget mere unikt og levende at byde på – men stadig kredser om de emner, der føles rigtige for dig.

👉 Brug denne video til at finde dine egne underkategorier – og skriv dem evt. ned i appen Trello, som vi gennemgår i næste video. Så du altid har dem lige ved hånden, når du skal lave nyt indhold.